Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

Τι σημαίνει το καινούργιο «δικαίωμα στη λήθη» για την Ευρώπη

Μπορείς πραγματικά να ξεχαστείς από το Διαδίκτυο; Έτσι πιστεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και πρόσφατα διέταξε την Google, την Bing και την Yahoo να το κάνουν πραγματικότητα. Η απόφαση του δικαστηρίου θα μπορούσε ουσιαστικά να αναδημιουργήσει τις μηχανές αναζήτησης, να έχει επιπτώσεις στη δημοσιογραφία και να οδηγήσει σε κάθε είδους ζητήματα που σχετίζονται με τη λογοκρισία, την προστασία της ιδιωτικής ζωής και το δικαίωμα του κοινού να γνωρίζει.


Τι σημαίνει το «δικαίωμα στην λήθη»;
Μόνο για χάρη του παραδείγματος, ας πούμε ότι είστε ένας πολιτικός που εξαπατά κόσμο, θύμα online εκφοβισμού ή ένας απλός άνθρωπος που ψάχνει το όνομά του στη Google και δεν του αρέσει αυτό που βλέπει. Θέλετε η Google να καταργήσετε τις συνδέσεις σε οποιαδήποτε ιστοσελίδες για σας που είναι λάθος, επιβλαβείς, ξεπερασμένες ή ότι απλά δεν αντικατοπτρίζει το ποιοι είστε. Αυτό είναι πλέον νομικά δυνατό, τουλάχιστον για όσους ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αυτό σημαίνει ότι οι παιδόφιλοι και οι διεφθαρμένοι πολιτικοί μπορούν να αφαιρέσουν αρνητικές πληροφορίες που αφορούν αυτούς;
Μπορούν να προσπαθήσουν και πολλοί το έχουν ήδη κάνει, αλλά είναι σίγουρο ότι θα αποτύχουν. Το Δικαστήριο ήταν αρκετά σαφές ότι η πληροφορίες που σχετίζονται με το «δημόσιο ενδιαφέρον» δεν χρειάζεται να διαγραφούν από τους server της Google. Μια «δίκαιη ισορροπία» μεταξύ της ιδιωτικής ζωής κάποιου και το δημόσιο ενδιαφέρον θα διατηρηθεί. 

Είναι ανοικτό προς συζήτηση το κατά πόσον ένα link με μία εγγραφή για την σύλληψη ενός εικοσάχρονου, για παράδειγμα, θα πρέπει να ξεχαστεί ή να θεωρείται (ακόμα) ότι ενδιαφέρει το πολίτες. Αν η Google απορρίψει μία αίτηση αφαίρεσης, το άτομο που την έκανε μπορεί να μηνήσει την εταιρία.

Ποιους επηρεάζει αυτή η απόφαση; 
Την Ευρώπη, βασικά. Η συγκεκριμένη απόφαση ισχύει για τις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις τέσσερις χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, κάτι που σημαίνει πάνω από 500 δισεκατομμύρια ανθρώπους.

Μπορώ να ξεχαστώ;
Οι κάτοικοι των 32 Ευρωπαϊκών χωρών, μπορούν να συμπληρώσουν αυτή την φόρμα που δημιούργησε η Google. Τρία πράγματα είναι απαραίτητα: 
Ένα αντίγραφο ενός εγγράφου που επαληθεύει την ταυτότητα του αιτούντος.
Μία λίστα με όλους τα URL links που επιθυμεί να αφαιρέσει από τα αποτελέσματα της Google.
Μία εξήγηση του λόγου που κάθε ένα από τα links είναι άσχετο, ξεπερασμένο ή κάπως αλλιώς ακατάλληλο.

Μπορώ να κάνω αίτηση για λογαριασμό κάποιου άλλου; Των γονιών μου, για παράδειγμα;
Φυσικά. Κάτι τέτοιο απαιτεί τα παραπάνω και επιπλέον απόδειξη ότι αυτός που κάνει την αίτηση είναι εξουσιοδοτημένος να ενεργεί εκ μέρους αυτού που θέλει να διαγραφεί.
Πόσος καιρός χρειάζεται για να ξεχαστείς;
Κανείς δεν ξέρει ακόμα. Η Google ανέφερε ότι δημιουργεί ένα σύστημα για την αφαίρεση των link σύμφωνα με την απόφαση της ΕΕ. Μέχρι τότε, όλες οι αιτήσεις είναι σε αναμονή.

Διαγράφονται ολοκληρωτικά τα δεδομένα;
Όχι. Το δικαστήριο έκανε κατανοητό ότι επειδή η Google δεν εμφανίζει πλέον μια ιστοσελίδα, αυτή η σελίδα και οι εν λόγω πληροφορίες δεν εξαφανίζονται ξαφνικά. Ωστόσο, καθώς πολλές πληροφορίες ανακαλύπτονται μέσω των μηχανών αναζήτησης, και δεδομένου ότι οι μηχανές αναζήτησης επιτρέπουν στον καθένα να αναζητήσει πληροφορίες για ένα άτομο, το Δικαστήριο θεώρησε ότι η απομάκρυνση των αποτελεσμάτων των μηχανών αναζήτησης ήταν τόσο επαρκής όσο και εφικτή.

Αλλά αφαιρούμαι από τα αποτελέσματα της Google, σωστά;
Όχι τόσο όσο θα ήθελε κάποιος. Υπάρχουν δύο θέματα. Το πρώτο είναι ότι τα link θα αφαιρεθούν από τα domains μόνο των Ευρωπαϊκών χωρών, όπως το google.fr και το google.gr, αλλά όχι από το google.com. Κάποιος που χρησιμοποιεί το google.com, θα μπορεί να δει τα link όπως και πριν.

Δεύτερον, η Google σκοπεύει να αναφέρει στο τέλος κάθε σελίδας αναζήτησης πότε συγκεκριμένα links έχουν αφαιρεθεί. Με την αναζήτηση ενός ονόματος στο google.gr, για παράδειγμα, αν υπάρχει μια τέτοια σημείωση ο καθένας θα αναρωτιόταν αν ήταν απλά κάτι ξεπερασμένο ή κάτι ιδιαίτερα απεχθή.

Δεν θα κατακλυστεί από αιτήματα η Google;
Το πιο πιθανό είναι ότι αυτό θα συμβεί. Από την πρώτη κιόλας μέρα που δημοσιεύθηκε η online φόρμα της Google, η εταιρεία έλαβε 12.000 αιτήσεις.

Η απόφαση της ΕΕ θα επηρεάσει μόνο την Google; 
Όχι. Η Google είναι η κυρίαρχη μηχανή αναζήτησης στην ΕΕ, οπότε προφανώς η απόφαση απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτή. Ωστόσο, η Yahoo και η Bing θα πρέπει επίσης να συμμορφωθούν, δεδομένου ότι έχουν μια παρουσία στην Ευρώπη, αν και δεν υπάρχει ακόμα ένα σύστημα για την αποδοχή των αιτημάτων. Είναι ακόμα άγνωστο πώς αυτό μπορεί να ισχύει τελικά για υπηρεσίες όπως το Twitter ή το Facebook, οι οποίες έχουν λειτουργίες αναζήτησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου