Τετάρτη 3 Απριλίου 2013

Διαθέσιμοι οι πρώτοι drivers για τους online Φορολογικούς Μηχανισμούς

Τις τελευταίες ημέρες του Μαρτίου, ξεκίνησε η διάθεση των νέων drivers (λογισμικό που συνοδεύει το υλικό) των φορολογικών μηχανισμών. Οι καινούργιοι drivers υλοποιούν τις προδιαγραφές που καθορίζονται στην ΠΟΛ 1221/13-12-2012 για την ηλεκτρονική αποστολή των δεδομένων των παραστατικών που εκδίδει η επιχείρηση στο TAXIS. 
Ήδη, ορισμένοι κατασκευαστές φορολογικών μηχανισμών, μεταξύ αυτών η ΕΛΜΗ - CPI και η Solidus, έχουν πραγματοποιήσει εκπαιδευτικές ημερίδες για την επίδειξη του νέου driver στους πιστοποιημένους τεχνικούς. Επίσης αρκετοί κατασκευαστές όπως η ICS και η DCR έχουν ήδη ανακοινώσει την επίσημη διάθεση του driver. Παρόλα αυτά, υπάρχουν πληροφορίες ότι αρκετοί κατασκευαστές αντιμετωπίζουν προβλήματα στην ανάπτυξη της νέας εφαρμογής ενώ μέχρι σήμερα αρκετοί δεν έχουν υποβάλλει καν αίτημα για έλεγχο και έγκριση από το Πολυτεχνείο. Για όσους κατασκευαστές δεν καταφέρουν να εξασφαλίσουν την απαραίτητη έγκριση τότε θεωρείται δεδομένη η ανάκληση της άδειας καταλληλότητας των συγκεκριμένων ΕΑΦΔΣΣ. Αυτό σημαίνει ότι οι κάτοχοι των εν λόγω ΕΑΦΔΣΣ θα αναγκαστούν να αγοράσουν καινούργιες συσκευές.


Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι κάτοχοι φορολογικών μηχανισμών θα πρέπει μέχρι 1/5/2013 να έχουν προμηθευτεί και να έχουν εγκαταστήσει το νέο λογισμικό. Αν και η online λειτουργία δεν πρόκειται να ξεκινήσει άμεσα (υπολογίζεται να ξεκινήσει στις αρχές Σεπτεμβρίου), παρόλα αυτά οι κάτοχοι των ΕΑΦΔΣΣ θα πρέπει από 1/5 να έχουν συμπληρωμένο και σφραγισμένο το βιβλιάριο συντήρησης όπου ο εξουσιοδοτημένος τεχνικός θα πιστοποιεί την ολοκλήρωση και την ορθότητα της εγκατάστασης. 
Το κόστος αγοράς του νέου driver θα κυμαίνεται από 100-150€ ενώ το κόστος των υπηρεσιών του εξουσιοδοτημένου τεχνικού δεν μπορεί να καθοριστεί. Το εύρος το παρεχόμενων υπηρεσιών θα εξαρτηθεί από τον τύπο του φορολογικού μηχανισμού (ο κάθε driver έχει διαφορετικές μεθόδους υλοποίησης) και τον τύπο του εμπορικού λογισμικού. 
Αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμα το ζήτημα των drivers τύπου Β (δείτε εδώ σχετικό μας άρθρο) καθώς εξαρτάται από τις εταιρείες κατασκευής των εμπορικών εφαρμογών για το αν και πότε θα ολοκληρώσουν την ανάπτυξη. Παρόλα αυτά, τα μεγάλα software houses, όπως η Altec και η Softone έχουν ανακοινώσει την διάθεση φορολογικών μηχανισμών τύπου Β οι οποίοι μάλιστα θα διατίθενται με διαφορετική χρέωση ανάλογα με το αν ο πελάτης έχει ενεργό συμβόλαιο νέων εκδόσεων.
Σημαντικά προβλήματα αναμένεται να παρουσιαστούν σε εφαρμογές που έχουν αναπτυχθεί από κατασκευαστές που πλέον δεν υφίστανται ή υπολειτουργούν. Αν και ορισμένοι drivers υποστηρίζουν ιδιαίτερα εξελιγμένους τρόπους αποκωδικοποίησης κειμένου (για την εύρεση των στοιχείων μέσα από το αρχείο εκτύπωσης του παραστατικού) στις περισσότερες περιπτώσεις τα δεδομένα που θα συλλέγονται θα είναι αν όχι λανθασμένα τουλάχιστον ελλειπή. Στις περιπτώσεις αυτές, στην περίπτωση δηλαδή αποστολής λανθασμένων δεδομένων, το Taxis θα απορρίπτει το αρχείο και δεν θα γίνεται ενημέρωση της κεντρικής Βάσης Δεδομένων. Αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, θα προκαλεί τον άμεσο έλεγχο της επιχείρησης από τους φοροελεγκτικούς μηχανισμούς.
Η εφαρμογή του συστήματος online επικοινωνίας των ΕΑΦΔΣΣ με το Taxis έχει αναδείξει και τον ακήρυχτο πόλεμο που μαίνεται στο Υπουργείο Οικονομικών μεταξύ της σχολής "όλα θεωρημένα" και της σχολής "όλα αθεώρητα". Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ ο ΚΦΑΣ (που κατάργησε τον κώδικα βιβλίων και στοιχείων) προβλέπει ότι τα τιμολόγια πώλησης αγαθών και υπηρεσιών είναι αθεώρητα, στο νέο σύστημα Online επικοινωνίας τα παραστατικά αυτά αποστέλλονται στο Taxis, άρα αναγκαστικά φέρουν θεώρηση από τον φορολογικό μηχανισμό. Το παράδειγμα αυτό αρκεί για να οδηγήσει μηχανογράφους, λογιστές και εφοριακούς στα πρόθυρα νευρικής κρίσης καθώς το θεσμικό πλαίσιο είναι εντελώς αντικρουόμενο και οποιαδήποτε οδηγία προς τις επιχειρήσεις είναι de facto λάθος.
Σε περίπτωση πάντως που το μοντέλο "όλες οι συναλλαγές online στο Taxis" πετύχει (πολλοί έχουν ποντάρουν στην αποτυχία του εντός του 2013) από το φθινόπωρο προβλέπονται ριζικές αλλαγές όπως η καταχώριση στο Taxis (μέσω internet) όλων των χειρόγραφων παραστατικών (για αξία πάνω από 300€ και από 1.1.2014 για αξία από 1€) και η online διασύνδεση των ταμειακών μηχανών.

10 σχόλια:

  1. μόλις διάβασα αυτό:

    http://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=136270

    μπορείτε να το επιβεβαιώσετε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η πληροφορία που έχουμε εμείς και εκ των πραγμάτων επιβεβαιώνεται είναι ότι η παράταση είναι δεδομένη καθώς αρκετοί κατασκευαστές ΕΑΦΔΣΣ δεν είναι ακόμα έτοιμοι. Σχετικά με την αλλαγή στα δεδομένα που θα αποστέλλονται, μάλλον είναι ανέφικτο καθώς αρκετοί κατασκευαστές έχουν πάρει ήδη έγκριση από το πολυτεχνείο για συγκεκριμένο πρωτόκολλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ σημαντικό το link από το e-forologia, του Ανώνυμου, πιο πάνω. Παρακαλώ, ενημερώστε μας αν υπάρχει κάτι καινούριο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η παράταση θεωρείται δεδομένη από τους κατασκευαστές των φορολογικών μηχανισμών. Μάλλον θα ανακοινωθεί την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου και εκτιμάται ότι δεν θα έχει ιδιαίτερα μεγάλη διάρκεια (φήμες για παράταση μέχρι το τέλος του χρόνου δεν έχουν βάση)

      Διαγραφή
    2. Η τελευταία πληροφορία που υπάρχει για την παράταση είναι θα πάει μέχρι το τέλος του χρόνου! (αν και υπήρχαν διαβεβαιώσεις ότι κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό)

      Διαγραφή
  4. Καλημέρα σας,

    μήπως υπάρχει κάποιο νεότερο σχετικά με παράταση - αλλαγή προδιαγραφών;

    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπάρχουν μόνο ανεπίσημες πληροφορίες ότι θα δοθεί μικρή παράταση. Επίσης η πιστοποίηση των κατασκευαστών είναι ακόμα σε εξέλιξη (μέχρι σήμερα έχουν πιστοποιηθεί 13 κατασκευαστές). Σχετικά με τις προδιαγραφές είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν καθώς υπάρχoυν ήδη οι νέοι drivers και έχουν ξεκινήσει οι εγκαταστάσεις στις επιχειρήσεις.Βέβαια στην Ελλάδα πότε δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για τίποτα.

      Διαγραφή
    2. ευχαριστώ...εργάζομαι σε εταιρία παροχής υπηρεσιών μηχανογράφησης και επικρατεί αρκετή αναστάτωση τόσο στο χώρο μας όσο και στους πελάτες μας...

      παρακαλώ να μας ενημερώνετε για κάθε σχετική εξέλιξη

      Διαγραφή
  5. Σας παραθέτω αλληλογραφία με το Υπ. Οικονομικών. Παρακαλώ σχολιάστε ιδιαίτερα το 3) (το 'όταν και εάν...'):

    Αγαπητέ κ. ΧΧΧΧΧΧ,

    Εργάζομαι σε εταιρία παροχής υπηρεσιών μηχανογράφησης και θα ήθελα να σας ρωτήσω σχετικά με την υλοποίηση των προδιαγραφών της ΠΟΛ 1221 (Αναβάθμιση λογισμικών υποστήριξης των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ.).

    Συγκεκριμένα, θα ήθελα να σας ρωτήσω τα εξής:

    1) Θα δοθεί παράταση για την έναρξη ισχύος πέραν της 1/5/2013 ;
    2) Θα υπάρξουν αλλαγές στις τεχνικές προδιαγραφές;
    3) Είναι έτοιμοι από την υπηρεσία σας (ή άλλη αρμόδια υπηρεσία) οι νέοι – απαραίτητοι – κλειδάριθμοι; Από ποιά υπηρεσία θα γίνει η απόδοσή τους?

    Η απάντηση:

    1. Δεν έχω επίσημη ενημέρωση
    2. Για να υπάρχουν αλλαγές στις τεχνικές προδιαγραφές , αυτές οι αλλαγές πρέπει πρώτα να κοινοποιηθούν στην ΕΕ με την διαδικασία 98/34/ΕΚ, καθώς οι ΠΟΛ 1220/12, 1221/12 ακολούθησαν επιτυχώς αυτή την αυστηρή διαδικασία, και μάλιστα χωρίς καμία τεχνική παρατήρηση . Η διαδικασία αυτή απαιτεί κατ' ελάχιστον αν δεν υπάρχουν παρατηρήσεις, από 6 μήνες εως 18 μήνες.
    3. Οταν και εαν υπογραφεί η ΠΟΛ για την αποστολή δεδομένων των ΕΑΦΔΣΣ στην ΓΓΠΣ, θα υπάρχει η μέριμνα για τον τρόπο που θα γνωστοποιεί η ΓΓΠΣ τους κλειδαρίθμους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καταρχήν, συγχαρητήρια για την επιστολή σας προς το Υπ. Οικ.
      Ειδικά για το σημείο 3 της απάντησης, μας γεννά και εμάς ερωτηματικά. Ελπίζω να ήταν λεκτικός ακροβατισμός και όχι προμελετημένη διαρροή. Τις τελευταίες ημέρες κυκλοφορούν διάφορες φήμες, δεν θα πρέπει όμως να δώσουμε ιδιαίτερη βάση. Το σίγουρο είναι ότι η αγορά δεν είναι έτοιμη να υποδειχθεί τις νέες προδιαγραφές.

      Διαγραφή